wtorek, 25 kwietnia 2023

Drugi ogród

    Podobnie jak w przypadku pierwszego ogrodu, tak i drugi ogród opisany w Księdze Urantii najwyraźniej został zainspirowany biblijną opowieścią o Edenie i wygnaniu z niego pierwszych rodziców, a następnie powiązany przez wyznawców tej księgi z legendarną Atlantydą. Lokalizacja też nie jest ani przypadkowa, ani nie ma pozaziemskiej inspiracji, bo w rejonie Zatoki Perskiej badania archeologiczne prowadzone są od XIX wieku, a nasiliły się na początku wieku XX. Oczywiście dla autorów KU nie było tajemnicą, że płyną/płynęły tam cztery rzeki, Tygrys, Eufrat, Karun i Wadi Batin.

    Po tym krótkim wstępie przejdę do omawiania najważniejszych fragmentów z KU dotyczących drugiego ogrodu.

 

Prawie cały rok upłynął, zanim karawana Adama dotarła do Eufratu. Zastali rzekę w czasie powodzi i rozłożyli się obozem na prawie sześć tygodni na równinach, na zachód od jej nurtu, zanim zdołali się przeprawić do krainy pomiędzy rzekami, która miała się stać drugim ogrodem.

W tamtych czasach same tylko rzeki stanowiły dobrą, naturalną obronę a niedaleko na północ od drugiego ogrodu Eufrat i Tygrys zbliżały się do siebie tak bardzo, że można było zbudować mur obronny o długości dziewięćdziesięciu kilometrów, dla ochrony terytorium południowego pomiędzy rzekami.

 

    Chronologicznie czasy drugiego ogrodu należy umieścić niedługo po pierwszym ogrodzie, czyli w przybliżeniu 40 tysięcy lat temu. Jak już pisałem w tamtym czasie ludzie nie posiadali możliwości budowania takich murów, jak to opisano w KU. Nie ma także żadnych znalezisk archeologicznych, które by wskazywały na prawdziwość opisu zawartego w Księdze. Zwolennicy KU ratunku szukają w hipotezie „zatoki oazowej”, ale to omówię na końcu.

 

Kapłaństwo setyckie pełniło trojakie zadania, zajmowało się religią, zdrowiem i edukacją. Kapłani tego porządku byli tak nauczani, żeby mogli prowadzić uroczystości religijne, służyć jako lekarze i inspektorzy sanitarni, oraz pracować jako nauczyciele w szkołach ogrodowych.

Do ziemi między rzekami karawana Adama przywiozła nasiona i cebulki setek roślin i zbóż z pierwszego ogrodu; przyprowadzono także liczne stada i niektóre udomowione zwierzęta.


    Mamy tu obraz wysoko rozwiniętej cywilizacji, co jest sprzeczne z naszą wiedzą o ludziach sprzed 40 tysięcy lat. Według badaczy rolnictwo rozwinęło się mniej więcej 10 tysięcy lat temu. Wprawdzie są ślady sprzed 28 tysięcy lat wykorzystywania niektórych roślin w ten sposób, że przesadzano je z miejsc naturalnego występowania w inne, a sprzed 23 tysięcy uprawy roślin na niewielką skalę, ale do tego, co opisuje KU, ma się to nijak, to po prostu obraz z czasów znacznie odleglejszych.  

Stworzyli trzeci alfabet, oprócz tego położyli fundamenty pod znaczną ilość tego, co stanowiło zaczątki nowoczesnej sztuki, nauki i literatury. Tutaj, na ziemi między Tygrysem i Eufratem, zachowali sztukę pisania, metalurgii, garncarstwa i tkactwa oraz stworzyli architekturę niedoścignioną przez tysiąclecia.

    Nie przez tysiąclecia, ale przez dziesiątki tysięcy lat. Pismo powstało około 6000 lat temu i z początku zdecydowanie nie służyło do tworzenia literatury (Epos o Gilgameszu powstał około 5000 lat temu). O tym, że stało to się w Dolnej Mezopotamii (między Tygrysem i Eufratem) wiadomo nie od dziś, autorzy KU inspirację do swojej opowieści jak najbardziej mogli czerpać z ówczesnej wiedzy, a nie z pozaziemskiego objawienia.

    Koncepcja istnienia wysoko rozwiniętej cywilizacji, która zniknęła, to koncepcja wzięta z Atlantydy Platona. Teoretycznie było to możliwe chociaż nie ma na to żadnych dowodów, ale w praktyce niewiarygodne, bo trudno, żeby taka cywilizacja, jak ta opisana w KU, nie wpływała na ościenne ludy. Zarówno wiedza o rolnictwie i budownictwie, jak i pismo przedostawałyby się dalej, a tymczasem absolutnie nic nie wskazuje na to, żeby tak się działo. A przecież to nie była wyspa, to był kawałek lądu połączony z resztą lądu zanim – jak twierdzą zwolennicy KU – zatonął.

    W 201 roku archeolog Jeffrey Rose z Uniwersytetu Birmingham w Wielkiej Brytanii wysunął hipotezę  „Oazy Zatokowej”. J. Rose twierdzi, że zanim 8 tysięcy lat temu Zatoka Perska została zalana, mogła być miejscem, w którym ludzie żyli od 100 tysięcy lat. Rose swoją hipotezę opiera na tym, że wzdłuż linii brzegowej Zatoki Perskiej odnaleziono wiele kamiennych domów sprzed 7,5 tysiąca lat (co zbiega się w czasie z zalaniem Zatoki), a wcześniej były tam tylko ślady rozproszonych obozów myśliwskich. Według archeologa pojawiły się nagle, co tłumaczy tym, że istniały lepiej rozwinięte ludzkie populacje, które żyły w zatopionych rejonach Zatoki Perskiej. Jest to jednak tylko hipoteza ponieważ tereny są pod wodą i dopóki się ich nie zbada, nie będziemy wiedzieli nie tylko tego, jak wyglądała ta hipotetyczna cywilizacja, ale czy w ogóle istniała.


https://www.urantia.org/pl/ksiega-urantii/przekaz-76-drugi-ogrod

https://www.iranicaonline.org/articles/great-britain-viii

https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_rolnictwa

6 komentarzy:

  1. Witaj sceptyku, bo tylko tak mogę się do Ciebie zwrócić nie znając Twego imienia ani nazwiska (może jakiś pseudonim?). Widzę, że będziemy mieli sporo do pogadania.

    OdpowiedzUsuń
  2. Używanie współczesnych odkryć naukowych do oceny prawdziwości objawieniowego charakteru Księgi Urantii jest błędne. Najlepiej wytłumaczę to na przykładzie. Księga Urantii wiele pisze o planetach krążących wokół gwiazd i teraz wiemy, że te planety istnieją. Jednak w połowie ubiegłego wieku sprawa planet krążących wokół gwiazd była sprawą rozważań naukowych, skoro takich planet nie odkryto. Więc sceptyk mógłby fakt ten użyć za dowód przeciwko Księdze Urantii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie rozumiem. Gdyby KU wyprzedziła swoją epokę w naukach przyrodniczych, to byłaby to przesłanka za tezą, że ma pochodzenie pozaziemskie (chociaż nie byłby to dowód) - dlaczego miałbym uważać przeciwnie?
      Jakieś kryteria do oceny, czy KU została objawiona przyjąć musimy. Ponieważ zwolennicy KU powołują się na to, że ta Księga w kwestiach naukowych wyprzedziła swoje czasy, to jako kryterium możemy przyjąć zgodność z nauką. Napisałem o tym w jednym z pierwszych postów, chyba nawet w pierwszym, jeśli dobrze pamiętam. Gdyby KU została objawiona przez jakieś wyższe istoty to nie powinna zawierać błędów takich jak te, które kolejno omawiam w swoich postach.

      Usuń
  3. Myślę, że nie ma co zakładać, że wpolczesna nauka jest nieomylna. Ostatnie odkrycia teleskopu Webba dowodzą, że pomyliliśmy się niemal we wszystkim jeżeli idzie i powstanie wszechświata. Więc zakładać, że tezy w książce są błędne, bo nie zgadzają się z obecnym stopniem zaawansowania nauki jest po prostu błędne. Przyjmując taka postawę można stać w miejscu przez całe epoki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zakładam, że nauka jest nieomylna. Przyjmuję tylko, że jest to najpewniejsza wiedza, jaką w tej chwili dysponujemy i w związku z tym jest to dla mnie punkt odniesienia. Jeżeli jakieś twierdzenia naukowe uważasz za błędne, to je obal. Przede wszystkim jednak zdecyduj się, czy aktualne twierdzenia naukowe uznajemy za (chociażby tymczasowo) słuszne, czy nie. Bo jeśli nie, to nie możesz z ich pomocą argumentować, że KU w czymś wyprzedziła ówczesną naukę, a jesli tak, to bądź konsekwentny i uznaj, że w wielu kwestiach się myli. Póki co wygląda na to, że ztozujesz podwójne kryteria.

      Usuń
    2. Sorry, nie wygląda, że stosujesz podwójne kryteria, wycofuję zarzut. Bezpodstawnie założyłem, że jesteś jednym z tych zwolenników KU, którzy jej bronią twierdząc, że zawiera naukowe twierdzenia wyprzedzające czasy, w których powstała i zgodne z dzisiejszą wiedza.

      Usuń

Helena Petrovna Blavatsky, Helena Bławatska (1831 – 1891) to rosyjska mistyczka, współzałożycielka Towarzystwa Teozoficznego, czołowy teore...